Sunday, April 24, 2011

Hak.PELAJAR....

Hak?? Berhak ke aku tuk bincang tentang hak?Manusia diciptan dengan sebaik-baik makhluk dimuka bumi ini dan manusia adalah khalifah yg teraggung di bumi ini.
Aku hanya seorang remaja dan belum cukop lagi ilmu pengetahuaan ku tentang dunia ini.Tapi dalam blog aku ini aq mahu tau adakah seseorang itu BERHAK menghukum orang lain?
Baru2 ini aku terdengar yg seorng tenaga pengajar di tempat aku belajar memberi amran kpd pelajar nye supaya menutup aurat dan jika terserempak dengan beliau tanpa aurat ditutup beliau akan memotong markah pelajar terbabit hampir 50%

Nasihat tuk menutup aurat adalah BAIK supaya orang ISLAM di MALAYSIA ni menutup auratnye tetapi adakah dengan memberi hukuman kepada pelajar tebabit dengan memotong mark itu sesuai diguna pakai dan adakah ia harus??
Ini pendapat saya janganlah pulak ade orang yg akan menjadi batu api kpd pihak berkenaan pulak..Pendapat saya DI MANA HAK seorang PELAJAR seperti KAMI??
Bayang kan ye student ni belajar bagai nak rak sampai xtido malam study tiba2 dalam exam dapat mark yg rendah..Kalau situasi ini berlaku buat ape belajar kalau ape yang kita yakin kite dapat jawab dan yakin lulus dan jawapan yg kita berikan itu betol tiba2 dapat mark sama ngn student yg x belajar.Di mana HAK student??

Tenaga pengajar boleh potong mark pelajarnye tapi MESTI dengan ALASAN/REASON yang baik dan BOLEH DITERIMA pakai..Kalau dengan ALASAN xtutup aurat itu bagi saya ia xbeleh di terima.SETIAP manusia diberi akal fikiran untuk fikir yang mana baik dan yang mana buruk..JIKA student itu xtutup aurat kite hanya perlu menasihati die and setidak-tidaknye DIDIK DIE dengan cara TERBAIK bukan dengan MENGHUKUM die dengan memotong mark..

KITA manusia  berhak untuk buat yang terbaik tapi kita xBERHAK untuk menghukum orang lain tanpa usulperiksa..Hak seorang tenaga PENGAJAR just MENGAJAR dan BUKAN nye MENGHUKUM student nya..Dan saya berharap PIKIRAN kolot MACAM ni xde lagi nanti kat KPTM...sekian......

2 comments:

  1. ni dy ckp time cls ari jumaat ea??
    samat aq xdtg..dy xpat0t wat cm 2..xbaik la dy smpai nk p0t0ng markah en..hal luar dr cls pat0tnya xpayah la nk amek kira..
    aq s0k0ng ape yg k0 ckp 2..huhu..

    ReplyDelete