Wednesday, October 9, 2013

Salah Pilih Kawan?

Kawan?

mak aku kata kalau kita mahu kehidupan kite mengikut ajaran agama atau pon mahu corak kehidupan kita itu cantik kite mesti memilih berus dan warna yg cantik untuk kite mencorakannya.

that means kite harus pandai memilih KAWAN sebab 90% drpd tingkah laku dan kehidupan kite depend pada dengan siapa kite berkawan.

syahmi ahli politik
Aku sebenarnye malas dah nk cakap pasal kawan tp bile ia berlaku lagi dan lagi pada diri aku i think maybe ia juga salah aku atau mereka yg tersalah pilih aku untuk jadi kan aku kwn mereka mahupon sebaliknye. (berbelit ayat).

Nazmi 
when I was kid my parents lah yg selalu told me dengan siapa aku boleh b'kwn waktu tu aku ade jugak rase mahu memberontak asal aku xleh kwn dgn dia sedangkan dia dimata kau ok je baik xde yg buruk. Bile dah naik sekolah menengah aku bebas memilih siapa yg aku nk kawan tanpa ade sekatan sebb parents aku xtau dgn siapa aku b'kwn. Tp disebabkan aku dah terbiasa dgn perangai kwn2 aku waktu kat sekolah rendah yg semuanye mcm innocent jekan semua pijak semut pon xmati so bile naik sekolah menegah bile tgok muka budak yg euuw ganas or mcm gangster tu aku jauhkan. Even though muka je ganas tp hati masing2 baik..

Nak tahu perangai manusia ni susah we can't judge them by their cover sebb aku dah terkene dgn sorang mamat ni muka dan perangai luaran dia pergh mcm malaikat tp bile dah start our relationship as a friend dlm 2-3 bulan dia dah tunjuk perangai sebenarnye.  sejak dari situ aku dah x judge org drpd luaran dah. aku akan let's mereka jd kwn aku tp aku akan anggap mereka mcm kwn biase-biase aje xde terus jd best friend dlm masa 2minggu.

AKU DAN PAAN
Bile aku masuk hostel waktu kat IPT dr situ kehidupan aku semakin bebas tp xbermakne aku xtau my boundaries. Maksud aku bebas katsini aku dah xkesah dgn siapa aku jadikan kawan, aku boleh pergi mane aku suka,pukul brpa aku balik, kat mne aku tido dll.

Kawan aku kat hostel waktu 1st term diorng baik-baik walaupun mereka ni nakal lah sikit. So mula-mula aku b'kwn dgn diorng ni ade lah jugak rase awkward dan something weird tp bile dah lama-lama diorng ni masuk jugak dalam kepala. Kiteoranmg semua masuk air..

Waktu aku kwn dgn diorng aku dah berenti smoke sebb 1st time aku start smoke waktu aku form 1 tu pon sebb Kawan. (aku ni mudah terpengaruh). Aku berhenti smoke waktu aku form 3 sebb aku dah xberkwn dgn kwn aku yg penyebab aku smoking. Lagipon waktu tu aku just focus on my PMR.
Ok berbalik kat ostel IPT aku 2-3 bulan aku masih boleh tahan degan asap rokok yg berkepol-kepol mcm asap kereta dlm bilik kadang-kadang aku lari kuar bilik sebb aku tau iman aku xkuat tp bile dah terlalu kerap aku jadi mcm mahu cuba blik. Diorang pon ade hulurkan rokok sebelom ni tp aku menolaknye tp bile dah jd terbiasa so aku decide utk try balik.

Bile dah try memng lah xbest tp diorng kata smoke is cool, isn't cool? i don't think so bcoz merokok ain't cool enough. Mcm2 lagi diorng buat tp aku tahu batas aku dan aku xnk lah memburuk-buruk kan kwn aku so aku hanya smoke je bende2 lain aku masih boleh kwn iman aku walaupon hasutan itu dtg dari pelbagai sudut.

Bile aku masuk part 3 xsilap kwn2 aku yg part sebelom ni semua dah pindah ade yg berhenti sebb xdpt pointer yg memuaskan. Aku jumpe kawan baru paan. Dia ni mula2 kenal memng aku gak dia ni innocent gile dr muka dah tau.tp aku xdelah make him jd bestfriend aku terus. Dalam 1 sem hubungn persahabatan aku semakin erat. dia pon xsmoke xde kaki perempuan dan sebagainye. So aku selesa walaupon perangai aku yg dulu susah jgk nk ubah.

FAHMI AND I tengok Showdown
Jumpe dgn sorang mamat ni bile dia dtg bilik kiteorang utuk siapkan assignment kot its slipped my mind dia ni syahmi tp pergh dia baik tp tp tp satu je aku kurang selesalah bukan xsuka dia dia ni kuat sangat borak pasal politik. korang byng kan dr aku sekolah sampai aku blom jumpe dia aku xpernah berpolitik tp since aku kenal dia xke hari2 aku duk gaduh pasal politik. kadang2 aku merajuk jugak dgn dia tp dia tetap kwn aku....

 Masuk semester 3 ke 4 xsilap aku dan paan dpt roommate baru dia ni muda drpd aku setahun. Fahmi aishh xleh bla dia ni mmnglah baik tp smoking jugak so aku ade geng nk smoke.hahaha so paanfahmi dan aku duduk sebilk sampai sem 4 lepastu aku duk umahpaan duk umah, fahmi pon duk umah. tp kiteorng masih contact sampai skrang.

pergh panjang huraian aku. So disini aku just nk bagi tau kawan adelah alat pencorak kain putih kite. Kite semua dilahirkan bagaikan kain putih yg mencorakkan nya adelah ibubapa kite dan hampir kiseluruhan kain itu adelah kite sendiri yg harus mencotrakanye dgn alatan yg kite ade (kwn)...

Aku xsebaik ape yg parents aku anggap melaikan kawan-kawan yg tau who i am. Sebab kawan adelah segala-galanya. ape yg kite xbuat depan abahmak kite kite buat depan kwn2 kite.

No comments:

Post a Comment