Thursday, April 11, 2013

Takpe Saya dah BESAR..

my mama : Fakhrul jgn kuar malam ni duk umah je!

aku : Takpe saya dah besar...

Mama : jgn hang sampai pagi blik sebelum pkul 2pg.

aku : takpe saya dah besar.

Mama : dengar lah sikit cakap mama ni.

Aku : takpe sy dah besar..

Mama : Nanti abah kau marah.

Aku : takpe saya dah besar,dah tau jga diri lah ma..

Mama : sebab kau dah besarlah aku risau, risau kau  bergaul dgn bdk2 nakal, risau kau salah pilih      jalan.

Aku : ala takpe saya dah besar......

Dengan ayat dan perkataan SAYA DAH BESAR  cukup kah nak menunjukan kita ni dah boleh berdikari, berdiri atas kaki sendiri dan takperlukan parents kita? Dengan berkata "takpe saya dah BESAR" adekah kita sudah boleh melawan ckp ibu bapa kite, keluar sesuka hati, buat sesuatu tnpa pengetahuan mereka, dan kurang ajar dgn org yg lebih tua?

Assalamualaikum..

Aku suka tgok iklan si anak sering berkata "takpe saya dah besar" dlm pelbagai hal. Bile jatuh dia kata takpe sy dah besar, begitu jugak dlm pelbagai hal yg lain.

Aku bukan nak ber cerita atau repeat balik iklan tu tapi aku suka dgr ayat AKU DAH BESAR tu. Dari situ aku terpikir waktu bdk2 dulu kite selalu nak sgt cepat membesar dan jdi dewasa. Macam tulah ape yg aku rase waktu aku sekolah rendah keingin nk jd dewasa dgn cepat tu mcm membuak2 dlm jiwa ni. Kite sanggup makan makanan pedas yg org tua kata klau makan pedas ni cepat besar, tanpa menghiraukan pedas tu aku sanggup mkn dek kerana nak cepat besar.

Aku terkejut bile ade dalam kalangan remaja dlm belasan tahun atau awal remaja yg mereka ni golongan yg berusia 11-15 tahun sanggup melawan ibubapa mereka dan mencederakan parents mereka. Mereka sanggup memakihamun ibu mereka, menyepak kick like pemain bola sepak parents mereka dan ade yg sanggup xnk mengaku ibubapa mereka itu sbg ibu mereka sendiri.

Aku pikir dah cukup besar kah kita untuk melawan parents kita yg mnjaga kita since kite ni sebesar telapak tangan sampai boleh hidup hingga ke hari ini.
Kalau kite ni makan,minum,pkaian,tempat tinggal dan segala needs (keperluan) kite makbapak kite yg tanggung jgn nk showboat yg kite ni hebat. Kita ni terutama yg umur 11-18 tahun u're not adult enough ok. Kalau dah besar sekalipon sikap kurang ajar  tu memng xpatut ade dlm diri seorg anak.

Aku dah besar so aku boleh buat ape yg aku nak, aku nk kuar malam balik lewat, nk smoke,drunk, lwan org tua,play boy test p sana test p sini tanpa rase bersalah.  Sepatutnye menggunaka perkataan SAYA DAH BESAR dgn penuh tanggujwb, bile dah besar kite kene bertanggunjwb atas parents kite, tingkah-laku kite, pergaulan kite dll. Ingat bile kite dah meningkat dewasa tanggunjwb kite semakin besar.

Bukan aku nk cepat besar atau aku dah besar so boleh lah kuar lewat malam, smoking, main pompuan n sbgainye.

Oklah malas dah nk taip pnjng2 bukan korang baca sangt pon.. and for your informatin blog aku ni just tercipta untuk aku share my opinion je n xlebih dr tu. ok bye.....

1 comment:

  1. Wah best entry ni..mmg kbnyakan anak2 skarang rasa diri dia btol .kne ingat ibu yg membesarkan kita..ayah juga..kne ingat stiap kali perbuatan kita yg kita nak lakukan tu mnyakitkan ati ibu bapa kita x..

    ReplyDelete