Friday, March 29, 2013

We talking about Politic...

Assalamualaikum..

Politik dan Malaysia dan our feuture.
Ni kali pertama aku citer tentang politik dlm blog ni so 1stly kpd sesiapa ygxsuka dgn ape yg aku tulis ade aku kesah..

Semalam 28hb march parlimen pertama telah terbubar dgn sendirinye iaitu negeri Sembilan. Bile parlimen terbubar maksudnye dah dekatlah tu masa kite menunaikan tanggunjawab kite untuk mengundi apabila PM kita umumkan tarikhnye kelak.

Alhamdulillah sekarang ni umur aku dah cukup untuk aku manjalankan tanggunjawab  aku untuk memilih kerajaan yg harus dan patut aku pilih demi masa depan aku dan negara. Cukuplah dengan 22tahun aku membesar dibwah kerajaan negeri yg hanya pandai menabur janji dengan bermodalkan air liur tapi satu keje pon diorang xusaha demi rakyat dan masa depan kita. Tolak PAS xbermakna aku tolak ISLAM kerana PAS bukan agama dan pas xmenjanji kan aku syurga kelak. Itu satas amalan aku sepanjang aku hidup dibumi Allah. xbermakna aku undi PAS aku terus masuk syurga kan..

Sejak 5 tahun selepas PR memang dengan 5buah negeri isu politik terus dimainkan dr hari kehari tanpa henti. Mereka sering menyalahkan kerajaan jika ade cacat cela yg berlaku di nagara ni walaupun someproblem tu jugak kebanyakanye dtg dr puak mereka.. Mereka senang mengatakan dan menuduh itu ini salah UMNO dan kerajaan. Harga kereta naik salah kerajaan, gula naik salah kerajaan, bini jahil salah umno, anak derhaka kat diorang pon salah kerajaan, mas khawin salah kerajaan pendek kata semua salah kerajaan.

Kerajaan itu asalnye dr manusia,ahli kerajaan itu pon manusia dan manusia xboleh lari dr kesilapan. So pada pandagan aku kalau isu yg xde kaintan degan kerajaan tetapi menyalahkan kerajaan itu satu tindakan yg dilakukan oleh orang bodoh.  Bagi aku kerajaan Malaysia yg selama ini sudah cukup baik drpd kerajaan di negara-negara lain seperti Indonesia, filipina, US mahupon jepon. Kalau dikaji mane ade kerajaan yg lebih mementingkan rakyatnye dengan membantu rakyat dr terus dihimpit dgn masalah ekonomi dunia.. Memang kerajaan kita xsebaik dan sehebat Brunai tp bagi aku ini sudah cukup baik drpd kerajaan negeri yg diperintah oleh PR.

Contohnye Kelantan, 22 tahun pas memerintah kelantan dan aku tengok xde perubahan mahupon usaha yg dpt membantu rakyatnye dr arus pembangunan mahupun peluang pekerjaan. Ramai rakyat kelantan berhijrah keluar negeri untuk mencari sesuap nasi sebab kat kelatan peluang pekerjaan kurang kalau ade pon gaji yg ditawarkan ciput. Bukan tu saje isu air yg sering membelenggu rakyat kelantan dgn kualiti air yg kotor,selalu terputus bekalan air tidak dpt diselesaikan sejak kerajaan pas memerintah. Yang diorang tau nak berkuasa tp kerjenye tidak. YB dan kakitangan kerajaan negeri tiap2 bulan dpt gaji lumanyan tp rakyat lain yg xkerje kerajaan negeri susah untuk dptkan kerje.

Royalti try dimainkan oleh kerajaan negeri untuk menarik rakyat mendesak kerajaan persekutuan bagi royalti dinegeri kelantan. Aku just nk tnye drpd jutaan rakyat kelatan sape pernah pegi tgok ade telaga minyak di perairan negeri?? Kalau xpernah tengor jangan dengan membuta tuli dan membabi buta mendesak kerajaan persekutuan bagi royalti. Tuntut melalui makamah jika nak sgt royalti dan tunggu keputusanya. Jika suatu hari kerajaan negeri dpt royalti, pikir adekan kerajan negeri akan menggunak duit royalty tu dgn betol atau just masuk poket MB saja.

Yang kelakarnye sejak nk mngundi ni kerajaan negeri banyak menbur janji-janji manis sepeti pembinaan highway KB-Kuala krai. Yang xleh bla tu nk buat highway mintak sedekah dengan rakyat.. Kalau akulah pikir berjuta kali untuk undi kerajaan seperti ni. Kita pilih sesuatu kerajaan tu untuk menolong kita rakyat bukanye kerajaan nk mintak tolong rakyat  atau rakyat nk tolong kerajaan. Xde kerajaan di DUNIA yg tanpa segan sili mintak sedekah dgn rakyat untuk membuat sesuatu projek untuk rakyat jgk. Sudah memadailah dgn cukai yg kerajaan negeri kutip tiap2 tahun xkan lah nk bina highway pon nk punggut duit dgn rakyat??

Tolak PAS xsemestinya TOLAK ISLAM!!!                                                                  
PART2..nanti