Saturday, April 27, 2013

APEKAH PUNCANYE?? (GAY)(18sx)




Kalu nak cerita lah kan kisah kat asrama ni, bkn sume org tau...hanya sape2 hok penah tinggal dgn rasa pngalaman asrama je yg tau apa yg terjadi..jeng3....apa tuh??? Isu menda hok biasa org duk cakap2? BULI? Buli tu biasa la bos...kat mana2 pn ada berlaku...skrang ni pn byk dah tindakan dgn rancangan nok atasi gejala2 buli ni...beng bimbang....Skarang ni pn gejala buli pn bukannya byk dah pun...sbb byak tindakan hok doh diambil...so beres...

Tapppiii.....ada lagi masalah besar ni....apa masalahnye? ha gittew....tp masalah ni kurang mendapt perhatian mana...gejala apa tu? gejala hubungan sejenis ler...meh nak citer sket...bakpe gejala ni kurang mndpt perhatian walaupun org bijok mengatakan umpama barah yang merosakkan sahsiah diri cerdik pandai hok tinggal jauh di asrama...hok jauh drp ibu bapak...adik bradik dan jugak saudara mara....

Gejala yg dikatakan hubungan sejenis ni biasanya berlaku di kalanganplajar lelaki la kanz....tp amat kurang diceritakan secara terbuka..bakpe? biasa la tu...malu la kan...Hanya mereka2 yg terlibat atau nampak kejadian ni je la yg tahu....pahtu plak, sape2 hok terpaksa buat tu plak takot ngan malu plak nak kabo ke warden atau pngetua..padahal sedap ceh dok ngaku...tp dok gok..memandai je....
sekadar gambar hiasan
Secara kasarnya....ada la beberapa cara benda ni berlaku meh nak kabo...msti sape2 yg ada pngalaman tu, tahu la dia orgnya...kui3...;

1) Biasanya plajar senior ni akan amik plajar junior ni adik angkat atau biasanya ala2 org panggil jambu..pahtu layan adik angkat ni baik2...Mesti la lama2 plajar junior ni rasa sronok...rasa sedap...sbb abg2 senior ni amik berat kat asrama lebih2 lagi jauh dari keluarga...trasa selamat gittu la lebih kurang...Pahtu plok, bila si senior ni mula ajak tidur sama2 pahtu pujuk la plak wat hubungan sejenis, si junior ni terpaksa la mnyerah aje la..sbb keliru ngan serba salah...nak wat ke xmboh...ha....

2) Ada plak hok jenis gini...si senior yang amik kesempatan kpd si jnior2 ni dan melakukan secara paksa...main paksa2 la ni kiranya...pastu junior ni plak diugut kalu dia lapor kat pihak skolah....doh nok wat gane la kan...trpaksa mnyerah sbb takot.....

3) Ada gok hok jnis gini...main sorok2...ha....hok jnis camni ni biasanya akan cari kawan atau junior di dlm dorm yang sama...biasa nya akan cari hok tidur mati or terlalu penat...pahtu tengah2 mlm plajar ni akan bangun...cari mangsa...then dgn berhati2 akan meraba or menghisap konek pelajar yg tidur mati ni..ish3....apa da....

4) Ada jugok hok jenis suka sama suka...dan biasa nya terjadi hubungan sjenis ni tak dirancang...Biasanya mula2 dgn berkwn baik...pastu semakin hari semakin rapat...then tanpa sedar timbul la rasa sayang tu...disertakan dgn nafsu...maka terjebak la hubungan jenis...wow...love story sgt..

5) Lastly, ada jugak yg jenis suka sama suka tp dok berkwn baik pn...tapi bermula dgn dok sengaja...biasanya bermula bila slalu tidur berdua atas katil bujang hok sesuai utk tido sorang tu...Walaupun mmg xdok niat utk melakukannya tp keadaan tu mendorong nafsu songsang utk mnguasai diri...ha..org kata lelaki dgn lelaki ni mmg xleh tidur seselimut...bahaya...org la kata, aku dok kata pn..

(sekadar gambar hiasan...tp ni la hakikatnyer...tp...cam cool la plak pic ni...sexy....)

Kalu kita baca dlm buku Petaka Abad ke 21 oleh Wan Azmi Ramli,kalu nok baca g Perpustakaan Negara Malaysia (361.109595 WAN D) ada dia sebut pasal hubungan sejenis ni...Dalam buku hok dia tulis tu ada jgak sentuh ttg gejala2 ni kat skolah berasrama penuh...Then ada jugak dia nyatakan bila dia cuba wujud kepada kementerian, mereka jawab perkara ni dok wujud pun...dan kalu ada pun adalah pengalaman peribadi masing2...Pihak kementerian berkata lagi yg sekolah2 asrama penuh ni kan ada disiplin yang ketat, aktiviti sisial dan keagamaan, mesti la dapat cegah berlaku menda2 camni...So, susah nak berlaku hbungan2 sejenis ni...

Masalahnya bakpe nak nafikan terus??? Sedangkan hakikatnya mmg gejala2 ni wujud tp umpama barah yg x disedari kewujudannya pada peringkat awal...Pahtu plak, kat internet pn byak giler laman2 web dan blog yg duk bercerita pasal gejala ni yg dh mmg berleluasa kat skolah asrama penuh...ke guane tu...

Mmg susah benornya nak kenal pasti sape2 hok terlibat ni...sbb kbnyakannya akan simpan sebagai rahsia peribadi...Pahtu plak kebyakkanmereka jugak berperwatakan sprti lelaki normal..lelaki biasa tanpa ada tanda2 terlibat pn dgn gejala ni...Cuma maybe la ada yg duk tunding2 jari pada mereka hok berperwatakan lembut yg terlibat...Dok baik.....Selagi takdok kajian terperinci yg dibuat...mmg xdok sape pn tahu betapa truknya barah ni...wah gittu...

Then ada lagi...di samping di asrama skolah, kat asrama institut pengajian tinggu pn berlaku jugak...kan...mereka2 hok dok penah tinggal kat asrama pn ada gok terlibat dgn gejala2 ni...Doh nak wat guane ni nak atasi masalah abrah ni hok semakin parahni menular d kalangan mereka2 hok terpilih dan cerdik ni....guane..guane......

Aku ni dok la cerdik mana tp kita pikir gini la...sebagai permulaan, sume pihak mesti mengakui kewujudan gejalan ni kat skolah2 berasrama...pastu, kena rancang satu pelan tindakan utk cegah ngan ubati penyakit jiwa ni....Pihak skolah dalam aktiviti keagamaan perlu menekankan ttg hubungan sex sejenis ni adalah harammmm...dan terdedah kepada HIV Aids...Jgn duk fokus kepadahubungan haram antara lelaki dan pompuan je...Pihak skolah jugok ptot larang pelajar tidur satu katil dah le ni..jgn tidur satu tilam dah le ni...sebb walaupn tanpa niat sekalipun,perbuatan ni boleh memutikkan hubungan sejenis...bagi plajajar hok mmg dikenal pasti dgn gejala ni, sessi kaunseling dan nasihak dari segi agama perlu di beri kpd mreka...



Namun, ibu dan bapa khususnya perlu sentiasa berusaha bagi membendung gejala ini agar anak lelaki kita tidak terjebak dengan gejala songsang ini. Ada beberapa cadangan dari saya:


1. Berilah mereka didikan agama yang sempurna.
Hantarlah mereka ke sekolah agama. Hantarlah mereka ke kelas bacaan Al-Quran walaupun mereka telah mengkhatamkannya atau telah ke alam sekolah menengah. Tiada salahnya meramaikan guru Al-Quran kita. Mudah-mudahan Al-Quran yang mereka selalu baca dapat menjadi benteng untuk diri mereka.


Tidak cukup dengan menghantar mereka ke sekolah agama, ibu bapa perlu kadang-kadang memberi peringatan kepada mereka dengan menyelit sedikit hukum-hukum agama atau kisah para nabi, rasul dan sahabat. Barulah mereka dapat menjadikan Ibu bapa mereka sebagai ikon dan idola kecil mereka.


2. Bagi Ibu bapa yang kurang mahir ilmu agama.
Bertanyakan  kepada anak anda beberapa soalan-soalan agama untuk mereka jawab untuk mereka kongsikan bersama ahli keluarga. Bukan untuk merendahkan diri kita atau menjatuhkan ego kita, namun ini dapat meniupkan rasa tanggungjawab mereka untuk membimbing keluarga ke jalan yang diredhai. Sekiranya soalan tersebut mereka tidak dapat menjawabnya dengan betul atau dengan yakin, minta mereka untuk bertanya kepada ustaz atau ustazah di sekolah dan dikongsikan jawapannya bersama keluarga.


3. Ambil berat tentang siapa dia berkawan.
Ajar mereka untuk berkawan dan memilih kawan. Juga ajar mereka untuk memilih ajakkan kawan agar tidak tersilap menuruti ajakkan kawan. Lebih baik sekiranya mereka dapat membawa kawan-kawannya ke rumahnya supaya ibu bapa dapat mengenali dengan lebih rapat kawan anak-anak anda. Apabila mereka berada di dalam bilik, jenguk-jengukkan takut-takut membuat perkara yang bukan-bukan. Atau panggil sahaja mereka ke bawah atau ruang tamu atau ruang makan untuk menikmati hidangan air atau kuih dsb.


4. Ambil berat tentang pemakaian mereka.
Ibu bapa perlu berani untuk menyatakan pandangan terhadap cara anak-anak berpakaian. Kerana pakaian itu akan mencermin imej seseorang dan akan menentukan gaya dan pembawakkan diri seseorang.


5. Banyak luangkan masa dengan anak-anak.
Ibu bapa perlu menjadi orang pertama yang mendengar masalah anak-anak. So that, ibu bapa dapat terlebih dahulu memberi pandangan dan kata-kata perangsang kepada anak-anak beranding orang lain. Selalu lah bertanyakan masalah mereka dan jangan menunggu mereka berceritakan masalah mereka. Selalu lah mendengar apabila mereka bercerita dan hanya menyampuk sedikit-sedikit sahaja sehingga mereka habis bercerita dan jangan ibu bapa lebih bercakap daripada mendengar cerita mereka.


6. Anak lelaki perlu dididik dan dibanyakkan bergaul dan bermain-main dengan ayahnya agar akan wujud perasaan jiwa lelaki dalam dirinya. Dan anak perempuan perlu dididik dan dibanyakkan bergaul dengan ibunya agar akan wujud rasa feminine dalam diri mereka.


Jika anak lelaki anda mempunyai ramai adik-beradik perempuan, biarlah anak lelaki anda banyak berkawan dengan kawan-kawan lelakinya dengan pemantauan daripada anda sebagai ibu bapanya. Boleh jadikan cadangan no. 4 sebagai panduan untuk mereka berkawan.




Itu sahaja coretan saya. semoga kita dan ahli keluarga kita mendapat rahmat dari Allah. Ingin saya berkongsi sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wassalam berkenaan pentingnya seorang anak diberi didikan agama yang cukup agar dapat pemeliharaan pleh Allah Subhanahu Wa Taala:


Diriwayatkan dari Abdullah Ibnu Abbas r.a: 
Suatu ketika, aku duduk di belakang Rasullah Sallallahu Alaihi Wassalam di atas satu tunggangan, lalu Rasullah bersabda kepadaku; "Wahai budak (ketika itu Abdullah Ibnu Abbas masih berumur 9 atau 10 tahun), saya nak ajar kamu suatu perkara. Jagalah Allah (yakni lakukan apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang dengan pengetahuan agama), nescaya Allah akan menjaga kamu..."


Oleh itu, berilah didikan agama kepada anak-anak dan suruhlah mereka untuk melaksankannya dengan bersungguh-sungguh (walaupun terpaksa marah dan pukul kerana sayangkan mereka) untuk mereka melaksanakan suruhan Allah (menjaga solat, puasa, membaca Al-Quran) dan meninggalkan larangan Allah (meninggalkan solat, bergaul berlebih-lebihan dengan bukan mahram dll), mudah-mudahan anak kita akan dipelihara hati dan perbuatannya dari perkara-perkara keji, gejala sosial dll. 


Siapa kita, dan sehebat mana kemampuan kita untuk mengawal kelakuan anak-anak kita di belakang mata mata kita, ketika mereka di sekolah, di asrama, di shopping compleks, berjalan-jalan dengan kawan-kawannya? Tidak lain dan tidak bukan, hanya kepada Allah kita berharap agar anak kita terselamat dari godaan-godaan yang tidak baik.


Allah telah menunjuk jalan. Hanya kita perlu memilihnya nak atau tidak.