Saturday, April 9, 2011

Bile Remaja Sekarang kurang ajar....

Semala 8 april 2011 sy terbaca satu berita dlm paper yg melaporkan seorang guru dipukul pelajar form 2 di Kangar selepas guru itu menyuruhnye ke bilik guru tuk menyoal pasal kes pergaduhan yg berlaku.Pelajar terbabit membelasah guru tersebut di hidung sampai patah tulang hidung guru tersebut..(hampir mcm tulah citernye).
Saya Remaja dan korang semua remaja atau pernah jadi seorang remaja.Apakah tindakan anda jika bende ni berlaku keatas diri korang semua? Tindakan memukul seorang guru adalah satu tindakan yang sy anggap kesilapan yg besar telah dilakukan oleh pelajar tersebut(itu bg sy).Hal ini kerana  melampaui batas seorng remaja dan pelajar.
Tetapi kenapa ini berlaku?Adakah ini salah didikan family or salah drpd diri remaja itu sendiri yg memilih kawan yg kurang berdisiplin atau kurang perhatian family?Jika dilihat remaja sekarang ramai yg terlalu mengikut kawan atau terlalu taksub berkawan sehingga ape yg dilakukan kawan semuanya betul dan mesti diikut.Kawan adalah segala-galanya bagi remaja sekarang kerana family mereka tidak selalu bersama mereka.Macam saya juga kawan-kawan lebih banyak bersama saya daripada family sy sendiri.Tetapi jngn disebabkan kawan masa depan kita musnah.Jadikan kawan itu sebagai satu semangat untuk mencapai masa depan yg baik.
Saya juga remaja seperti korang.Xsemua ape yg saya lakukan adalah perfect dan baik.Sy juga pernah dirotan,didenda,dipukul dan sebagainya kerana sy buat silap.Ye betol kite marah bile orng pukul or marah kite tapi jike dipikirkan balik kite wajar dipukul dan dimarahi kerna itu kesilapan kite.Tapi kalau itu bukan kesilapan kite  wajar kemarahan kite dikluarkan.
Jika dulu orng dewasa marah budak2 nakal mereka akan takut dan tidak melawan tetapi sekarang tidak lagi mereka akan marah kite balik atau lebih teruk mcm kes diatas memukul orng yg menasihati mereka.Pendapat saya,ini semua berlaku kerana parent zaman sekarang sangat busy ngn kerje or terlalu sporting.Mereka xde masa nak tahu dimana anak2 meraka,dengan sape mereka berkawan,bagaimana kawan mereka dan sebagainya.Saya baru belasan tahun dan saya xlayak mengkritik hal in tetapi ini adalah pendapat peribadi saya.Ayah sy juga seorng yg busy dan saya juga kurang bercakap dengan ayah saya kerana sy dan ayah tidak serapat saya dan opah saya.Tetapi ini tidak menjadi alasan tuk sy jadi nakal dan liar.
Jadilah kite generasi yg boleh memimpin negara kite sendiri dimasa hadapan,dan janganlah kite leka dengan ape yg kita ada tetapi ia bukan milik kita walhal ia milik makayah kita.Bile remaja sekarang kurang ajar jangan salahkan remaja itu sahaja.Salahkan juga ape yg diajar oleh remaja tersebut dan orang yg bertanggunjawab keatas remaja tersebut.Dan sebagai seoarang remaja,jangan buat kesilapan yg mengelapkan masa depan kite.....

No comments:

Post a Comment