Thursday, May 10, 2012

Kita Tidak dilahirkan untuk MALAS..(We are not born for the Lazy)

Assalamualaikum..salam sejahtera...

Berkenaan dgn tajuk aku hari ni, WE ARE NOT BORN FOR THE LAZY.
Kalau korang fikir yg korang dilahirkan untuk malas ia maybe satu tindakan yang tidak cerdik. Hal ini kerana anda tidak malas tapi kita ni sebenarnya tidak focus.yeup that why kita xberjaya dlm exam mahupun dlm kehidupan seharian.

Mcm aku lah, bila aku xfocus dlm melakukan something aku akan xpaham mcmna nk buat and ape yg harus aku buat. For example lah kan bila lecture mengajar kat depan and then waktu tu aku duk mengantuk kat blakang tau (biasalah tido lambat),walaupon terlelap sesaat pon otak aku akan jd blank kejap xtau ape yg lec ajar kat depan dan xpaham ape yg diajar. after that bila lec dah bagi keje or assingment mula lah kita xtau mcm mana nk buat dan bermulah jugak episod tiru-meniru dan yg lagi teruk assingment xsiap keje xbuat sebab malas nk buat coz xpaham.

Bila exam kita pon xtaulah mcm mana nk jawab,coz kita xpaham jln keje yg lec ajar and study untuk exam pon kita xstudy.Bila fail mula lahh 'I hate this subj' or "bencianya dgn lecture/cikgu ni" dan next step korang pon malas lah nk study,malas nk ke sekolah/class.

Dan bila MALAS berlaku mulah kita tau nk enjoy je..Ni lah masanya untuk kita enjoy sementara kita teenagers klau dah tua duk masjid.Kita juga mula lah terpesong ke maksiat dan sebagainya.betol x??

Nampak tak,bende ni semua sebenarnya bermula kerna kita xfocus. Aku bukan lah nk bagi motivasi kat korang tentang pentingnya focus.Benda ni for myself jugak.Sebab kekadang kita ni lalai dan focus tu lari entah kemana. Mcm aku terlelap walaupon kejap ia tetap jadi focus tu ilang.Bila aku terborak dgn member sebalah aku akan lari dr focus tu.

So untuk kita sebgai student marilah try to focus,tambah2 lagi dalam exam weeks like today...Aku pon akan try untuk focus untuk get A's.. INSYALLAH we can doit..

(IlangfokustulisBLOG)

Amin.....


No comments:

Post a Comment