Thursday, February 7, 2013

My Childhood

Assalamualaikum..........

Entah mengapa tiba-tiba malam ni aku teringat zaman kanak-kanak aku dulu. Bile mengenangkan kenangan manis aku tersenyum begitu juga kenangan pahit dulu jua buat aku tersenyum dan ketawa kerna semua itu membuat aku lebih dewasa.

When I was child masalah tidak perlu aku fikirkan seperti sekarang. Wht important wktu tu keseronokan untuk menjalani hari-hari berikutnya. Kalau ade pon problem ketika tu maybe dgn sekolah mahupun friends attitude yg buat aku xsenang duduk. Tapi bende2 cmtu hanyalah kejap saje untuk aku stress selepas beberapa jam all of that ilang dgn sendirinye.

Teringat dulu aku suka kayuh basikal dgn kawan-kawan aku go around sekitar tmn perumahan aku. Sampai masuk semak, daki bukit, redah segala ape y boleh diredah. Dari tengah hari sampai ke maghrib itulah activity kami disebabkan aku xsuka main bola so aku hnye tgok kwn2 lain main sambil aku duduk ditepi padang dan menikmati keindahaan alam ciptaan tuhan.


Begitu jugak disekolah, bile time PJ (pendidikan Jasmani) subj yg paling aku xsuka waktu sekolah (xkirelah sekolah rendah mahupun menengah) sebb sepanjng tempoh PJ tu xde permainan lain yg member2 aku nk main selain bola sepak. Stress giler, bile diorng main bola aku akan duduk menyandar tepi tiang goal sambil mecabut rumput. kelaka bile ingt bende2 tu, tp aku xmenyesal aku xpandai dan xminat main bola, maybe ini buka games yg aku suka.


First time aku gi camp time aku darjah 4. Aku masuk Scout dgn jiran aku. Dia tua setahun drpd aku and yg penting dia girl. So mak aku bagi aku gi camp sebb kwn baik aku merangkap my neighbor join skli camp tu kebetulan pulak she also team pengakap. Aku xleh ingt keseluruhan aktiviti drpd camp tu tp bende yg xakan aku lupakan waktu camp tersebut bile last day kiteorg bercamping malam tu ade MALAM KEBUDAYAAN. So setiap badan beruniform perlu mewakilkan group untuk buat show. Few of them buat show dgn bernasyid, dikir barat, menyanyi tp unik nye dgn pengakap kiteorg buat persembahan lakonan. Tajuk citer yg kiteorng buat adelah SI TONGGENG (SI TANGGANG). Citer seorang anak yg derhaka kpd ibunye setelah berkhawin dgn anak raja. Kiteorg buat tajuk si Tonggeng bcoz watak utama tu selalu menonggeng. Aku memainkan watak sebagai pembantu Tok Bomoh, Bomoh ketika tu dilakonkan oleh kwn sekelas aku Alif. Manekala jiran aku mnjdi isteri kpd si Tonggeng tu. Alhamdulillah kiteorng menang show mlm tu., dan kami mendapat banyak sorakan drpd para peserta camp.

Trlalu bnyak kenangan waktu kecik2 dulu.. Insyallah kenangan itu tidak akan aku lupakan sampai akhir hayat sebb kenang itu sering membuat aku tersenyum dan berfikir seronok nye menjadi kanak2 drpd dewasa. Alangkah indahnye jika kite semua tak akan membesar......

Akhir kata menjadikan masa silam itu sebagai pengubat duka sekarang dan mnjadikan pengalam pahit itu sebagai pengajaran untuk kite mengelak sejarah dulu berulang semula. Pengalaman masa silam mendewasakan kita!

2 comments: