Saturday, September 29, 2012

Only In Malaysia...


ONLY IN MALAYSIA & JUST MALAYSIAN….

After few months aku xgi pantai, so baru2 ni aku gilah pantai dgn family aku.. Bile kiteorang sampai je sana keseronokan tu dah mula menurun coz keadaan environment pantai tu kotor giler mcm tempat pembuangan sampah. Dengan tin-tin kosong, plastic, dan sisa mkanan bersepah-sepah. I think it only in Malaysia and just Malaysian yg sanggup buat mcm ni kat kawasan tempat kite semua nak bersantai,ber picnic dgn family.
Aku tertanya2 kenapalah Malaysian ni xsayangkan Negara mereka sendiri? Mereka ni xmalu ke kat tourist yg dtg dr luar Negara, when they see mcm ni rakyat Negara islam menjaga Negara.. Sedangkan ISLAM itu sendiri mengajar kita untuk menjaga kebersihan tetapi kenapa kita xikut ajaran tersebut.

Bukan kat beach dan tempat riadah lain je tp kat tandas-tandas mall yg menjadi tumpuan tourist pon kotor contohnye tandas kat ALAMANDA, PUTRAJAYA. Ya Allah bile aku masuk je bau nye busuk giler, dengan system utilities nye xmemuaskan. Aku pon hairan kenapalah rakyat kita ni xreti nk mngunakan kemudahan yg ade dan mnjaganye mcm harta sendiri? Lepas guna tu tolonglah pam air tu and tisu-tisu lepas guna buanglah ia ketempat yg disediakan.

Ermm kite pon xboleh nk salahkan Malaysian 100% but we must change our attitude untuk mnjadikan rakyat kita maju mcm Singaporean and ikot budaya Jepun, dan barat yg lain. Kite sebagai Malaysian mestilah rasa bertanggungjawab keatas ape yg kite lakukan kpd Negara.
Hal ini perlu dididik dr awal lagi. Kalau si ayah membuang sampah dr tingkap kereta di depan anak-anak likewise si anak ank akan ikut cara si ayah buat, kemana xtumpahnya kuah kalau tidak kenasi. So please lah jadikan yourself seorg g bertanggunjawab menjaga kebersihan Negara kita.
Jangan biarkan Malaysia mnjadi tandas2 emit a bad smell bile kite memasukinye.
ASSALAMUALAIKUM.. 

No comments:

Post a Comment