Monday, March 21, 2011

Malaysia Dan Singapura

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...


Malaysia dan Singapura ape yg membezakan antara 2 negara jiran ini??Jika dilihat dari sejarah lagi Singapura merupaka sebuah pelabuhan penting di rantau asia tenggara.Tidak di nafikan yg kedudukan Singapura yg stategik menjadikan ia sebuah pelabuhan yg pesat dan tersibuk pd zaman itu.
 Singapura pernah bersama Malaysia selama 3-4 tahun sebelum keluar daripada Malaysia pd 9 Ogos 1965...Selepas keluar daripada Malaysia,Singapura menjadin sebuah negara kuasa pedagang terbesar di asia tenggara dan dalam tempoh beberapa tahun menjadi negara maju yg terkenal di seluruh dunia..
Manakala Malaysia kini menjadi sebuah negara membangun dan menuju negara maju 2020.malayisa juga terkenal sebagai negara contoh bagi negara-nagara membangun di dunia.Malaysia merupakan negara Islam yg terbaik dan tiada sebarang peperangan seperti negara  asia barat..

Apa hebatnya Singapura??Ya memang xdinafikan Singapura adalah negara termaju di Asia Tenggara bahkaan di Asia..Negara tersebut juga merupakan negara tebersih dan selamat didiami.Malaysia pula negara yg sedang membangun dan di bawah Singapura..
Kenapa Malaysia di bawah Singapura??Sedangkan Malaysia boleh jd lagi baik daripada itu??
Hal ini  kerana sikap rakyat negara itu sendiri..Malaysia mempunyai rakyat yg ramai dan tuk mengubah dan mendidik sikap golongan rakyat itu susah sedangkan Singapura hanya mempunyai jumpalah rakyatnya yg satu Kuala Lumpur..Malaysia memerlukan lebih masa tuk mengubah sikap rakyatnya yg terdikri dari kampung bandar,miskin,kaya,dan pelbagai kaum yg semestiya sukar..

Malaysia sepatutnya belajar daripada Singapura dalam pelbagai bidang walaupun sukar tuk diterima yg Singapura lebih hebat drpd Malaysia..Bagaimana tuk meningkatkan taraf hidup rakyat,memajukan seluruh negara dengan cepat dan berkesan,dan mengubah sikap rakyat Malaysia..

Saya rakyat Malayisa dan saya sayang Malaysia..Apa yg baik kite pelajarituk kebaikan negara kita juga.Dulu Singapura hanya sebuah kampung nelayan tetapi sekarang menjadi sebuah negara yg terkenal di mata dunia..Bukan tujuan saya tuk membanga-banga kan singapura tetapi inilah kenyataanya..

No comments:

Post a Comment